onsdag den 23. februar 2011

Workshop med Keith Lango


Så kom den berygtede og berømte mister Keith Lango og holdt et to timers foredrag, med to timers efterfølgende support og kritik på de elever der måtte ønske det.
Jeg lærte ham at kende gennem en video tutorial service han har kørt på nettet. Vi havde mailet sammen et par måneder op til, og jeg glædede mig over at have sat denne seance op. Han arbejder som animator på Valve, som vi skal besøge på hhv. torsdag og fredag.
Jeg havde aftalt at mødes med ham en halv times tid før for lige at få en kop kaffe og sige hej inden han skulle op give eleverne noget at tænke over.
Han blev udstyret med to dåser cola light, en stol, et white-board og en pen, og så tog manden ellers af der fra.
Lo tech men særdeles high performance.
Jeg har set en hel del video tutorials med Keith og har altid vidst at han havde meget at byde på, men jeg har ikke set ham IRL så jeg var noget spændt da han satte sig på stolen midt i klassen og sagde "HELLO. I'm Keith"
Med hans 42 år og 18 år i branchen, har han været med fra starten og er allround 3d-grafiker med speciale indenfor .... ja næsten alt. Han scripter, lyssætter, animerer, modellerer. Alt sammen på professionelt niveau. Selvom han udgiver sig for at være en plain old simple man, så har han et repertoire der ville gøre Kandis generte, og nogle meget markante og klare holdninger omkring alt indenfor 3d og animation.
Jeg havde kort ridset de 12 animationsprincipper op inden Keith kom, hvilket viste sig at være en glimrende idé. Fordi så havde eleverne en klar erindring om netop de principper han efterfølgende fortalte dem de godt kunne glemme. Efter hans mening er det forældede, isolerede floksler som ikke længere fungerer. I hvert fald ikke alene.
Han har kun få simple leveregler når det gælder animation.

Planlægning af animation:
OBSERVE, Analyze = What/How?
Internalize (understand) = Why?
Then EXPRESS

Og når han sidder og laver sine animationer tænker han altid på:

Force, balance, generel graphical shapes.

En animator skal ikke blindt og objektivt oversætte det han ser. Han skal UDTRYKKE det han ser.
Og en anden ting han sagde, som også var et interessant perspektiv på tingene var:
"If you don't have anything interesting to say with your story then.... SHUT UP!"

Det var et foredrag på to timer, og selvom jeg havde været i gang hele dagen, må jeg sige at jeg ikke havde noget problem med at holde koncentrationen.
Han fortalte historier om hvordan 80 personer spillede Quake, Capture the Flag, 45 minutter om dagen, i en stor sal hver dag kl. 15 da han arbejdede på Blur, og hvordan de på Valve løber rundt med geværer og filmer reference så naboerne tror der er krig, hvordan han var ved at græde og overvejede muligheden for stadig at kunne blive advokat, da han skulle animerer en hel bunke mennesker der wrestlede.
Han kom med guldkorn omkring brug af videoreference og arbejdsmetoder generelt.
Jeg var underholdt, interesseret og inspireret i hele den tid han var på.
En ubetinget succes.
Links:
Keith Langos blog
IMDB profil
Valve