fredag den 7. marts 2008

AMAZE (http://www.amazeent.com)


Torsdag besøgte vi spilfirmaet AMAZE, som fortrinsvis udvikler spil til Nintendo DS, PSP, GBA og N-gage platforme - altså håndholdte spil, hvor skærmen ikke er meget større end en æske tændstikker. Firmaet stillede art director og assistent til rådighed for os, og vi var hele vejen rundt – dog måtte vi ikke ta’ billeder, og vi skrev pænt under på, at vi ikke ville udnytte vores viden fra besøget kommercielt.
Den store udfordring på AMAZE er at få Spiderman, Shrek eller Piraterne fra Caribien ned fra biograflærredet og ind i de små spil. Når der kun er plads til nogle hundrede polygoner pr. figur, så gælder det om at fokusere på få genkendelige og troværdige karaktertræk.
Turen til AMAZE var faktisk også lidt af en oplevelse. Vi kørte gennem den dal, som kaldes Seattles svar på Silicon Valley. Vingårde, stutterier og millionvilliaer gemte sig blandt træerne på dalens skråninger, mens Sammamish River snoede sig i bunden. Selvfølgelig var der også blevet plads til en golfbane for professionelle. Det er i høj grad Microsofts stabile succes gennem årene, som har forvandlet denne dal fra provinshul til et eldorado for velhavere.